Fixat & Ekonomi

Då var alla "måsten" gjorda idag. Räkningarna. 
Så skönt aldrig fel att veta att allt är betalt  så att man vet vad man har att röra sig med denna månaden. Och ska jag vara ärlig så tror jag nog att denna månaden blir helt okej! 

Jag har aldrig varit den personen som alltid har sparat varje krona som jag har fått in på kontot när jag var yngre men inte heller har jag spenderat allt på sammagång. Jag har slösat med en omtanke. Och det gör jag även idag. 
Men eftersom att jag aldrig har varit så intresserad av ekonomi så har jag ju inte häller tänk så mycket på varför jag denna månad har sparat 500kr tills nästa månad utan mer bara gjort det. 

I september förra året så köpte jag Blondinbella eller Isabella Löwengrips senast bok om ekonomi - Economista.
När jag hade läst igenom denna så kan jag berätta att mina tankar och funderingar hade vidgas med meters håll. Om hur viktigt det är att faktisk ha lite mer koll på sin ekonomi för att se var pengarna hamnar. 
Jag har sen i början av November hållt  stor koll på min ekonomi genom ett tips ifrån boken. 
I boken så använder dem ofta ett ord, Pippipengar, alltså sparpengar som på sin växt faktiskt kan växa och bli till riktigt mycket. Efter att alla mina räkningar är betalda, storhandling av mat och till katterna är gjorda så har jag 500kr i veckan att leva på, det som blir över läggs på hög hos Pippipengarn. 

Man kan nog tro att 500kr är lite, jag menar, jag har lägenhet, bil, måste ha tillgång till mat, två katter, samt så vill man ha pengar över till fritid med mina vänner. Men eftersom att man oftast köper hem allt viktigt under storhandlingen så som past, ris, kött, frukost så köper bara jag och J istortsätt mjölk i matväg efter våran storhandling som vi har en gång i månaden. Bensinen är den största boven hos mig, men tur är väl det att jag har två ben att gå på, promenader ger mig styrka och frisk luft som man behöver för att må bra, samt att jag tycker att det är skönt att veta att jag kan ta en fika med Nathalie eller en biokväll med min pojkvän och se att pengarna faktiskt räcker till. 

Så ett tips från mig och du vill bli mer medveten om just din ekonomi läs boken, det finns även en massa bra tips nät det gäller shopping, lån och arbetsintervjuer så check it out! 

                 

Love! 





Kommentarer
N

Bio låter mysigt... När du är frisk! <3

Svar: Åh det tycker jag absolut! :)
Anna Johansson

2014-01-24 @ 17:14:26


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Anna InThe City

"I write, you read and feel my speed"

RSS 2.0